Thursday, November 24, 2011

Ceritera

Pencarian, penemuan, penerimaan
Penderitaan, pertanyaan, pertuduhan
Semua imbuhan itu bergelumang, hanyut
dalam telaga keruh tidak berpenghuni
Membiarkan semuanya tenggelam
lemas dalam pelukan kekalutan
hitam, kelam, malap
Ibarat menuju penghujung yang tiada
dalam kewujudan.

Kekalutan dan kehancuran itu
tidak akan pernah aku dustakan
Mengapa harus aku padam memori itu
Ingatan yang mendewasakan
Mengajar aku erti sebenar kehidupan
Mendidik aku menjadi tegar
Menempuh badai menggulung yang cuba
mengguling. Mengiringi aku ke lembah terasing.
Ibarat beting pasir di tengah lautan
Dikelilingi kebiruan,dilitupi keputihan
disapa kesepian berseorangan.

Aku mungkin bukan yang pertama
Tapi aku bukan yang terakhir
Buat kesekian kali ceritera ini bercerita
Mengarang sebuah lagenda lupa
Coretan insan tanpa permata
Tinta tubuh tidak berjiwa
Tanda kasih pada dunia hinggap
Yang bakal tamat...
Bila-bila masa.

No comments: