Friday, August 12, 2011

Dunia Itu


Dunia itu…
Adakah ia punya milikku?
Atau aku hanya sekadar secebis kuman di tengah pusaran
Yang pasti menghanyutkan,
Menyesatkan,
Mengabaikan,
Mencercakan,
Mencelakan sekeping daging
Bernama hati.

Aku sedar bahawa dunia ini:
Dunia yang penuh keasyikkan ini,
Tidak sempurna
Tidak bernyawa
Tidak berirama
Selari dengan nafas dunia nyata
Kerna ini hanyalah dunia
Ciptaan aku semata-mata.

Dunia milikku…
Dimana aku pemiliknya,
Dimana aku pengikutnya,
Dimana aku pesalahnya…
Semuanya kerna,
Aku tahu aku takkan diterima
Dalam dunia nyata.

Mampukah sesuatu membawaku pulang?
Menarikku ke jalan keduniaan?
Menyediakan aku ke jalan kemudian?
Menyucikan aku untuk kesekian kali?
Memimpinku ke jambatan hakiki?
Memastikan aku diterima kembali?

TIDAK!
Aku tidak yakin dengan diriku sendiri…

Kini aku hanya membiarkan nasibku
Beromongan sendiri
Jauh dari masyarakat duniawi
Kerna yang penting kini
Hanyalah redha-Mu;
Ya Ilahi…


p/s: Congrates Topazians for winning another Bangsawan trophy...

No comments: